Rumpemuskler for barnevogn.

Jeg ønsker å dele et prosjekt vi har hatt i vår barnehage i sommer. Trillevognene var gamle for 5 år siden og personalet lurte på om vi kunne få nye. Samtidig var det et ønske om å stimulere til mer fysisk aktivitet og mulighet til å skape en potensiell møteplass som sosial ventil for personalmøter. Så i stedet for å kjøpe barnevogn, så fikk personalet følgende utfordring:

Kr 100 settes av per treningsøkt alene, minst en time. Kr 300 settes av per treningsøkt 2-3 personer i lag, minst en time. Kr 600 settes av per treningsøkt 4-5 personer i lag, minst en time. Kr 1.000 settes av per treningsøkt 6 eller flere personer i lag.

Det ble etablert en egen lukket facebookgruppe som vi kalte uhøytidelig "rumpemuskler for barnevogn". Som dokumentasjon skulle de ta et før og etter bilde av økten og snart begynte det å tikke inn bilder jevnt og trutt. Innsatsen var upåklagelig, i hovedsak sykkelturer, gå og joggeturer. Høydepunktet var kanskje da en ansatt sendte inn bilde rett etter en lang fødsel og spurte om det kunne telles som treningsøkt!

Personalet har nå klart å samle inn målet på kr 20.000. Var prosjektet vellykket? Det var et artig og samlende prosjekt. Det stimulerte enkelte mer enn andre. Deltakelse var frivillig, så samlet sett er jeg litt usikker på om det har gitt mer aktivitet i snitt, men et positivt element var at ansatte som var i permisjon også kunne delta og være en del av fellesskapet selv om de ikke var på jobb. Det ble noe færre fellesøkter enn hva en kunne ha forventet slik belønningssystemet var utformet. Sannsynlig er det behov for et mer fast opplegg dersom hovedmålet var å skape en felles sosial arena.

Så er spørsmålet, vil personalet fortsette å være like aktive.....og hvilken vogn bør vi velge?